lördag 12 juni 2010

Ris, groddar, linser och calvados

Har startat två omgångar groddar till, en med bockhornsklöver och en med det sista av groddmixen. Passar bra nu när den egna salladen är ätklar!

Provade sen en ris- och linsgryta, fast med alternativa varianter på ingredienserna: sushiris istället för långkornigt, puylinser istället för gröna och rödlök istället för gul. Den blev helt ok, men det gick åt mycket kastruller.

Till det provade jag calvadosquorn. Inte enligt, men i alla fall väldigt inspirerat av detta recept. Kycklingen är naturligtvis utbytt mot qourn, jag hade bara frysta svampar så de fick gå med i samma stekjärn som quorn och så vågade jag inte flambera utan lät calvadosen koka in. Jag hoppade också över såsen. Det här blev inte särskilt gott, men det beror nog på mina anpassningar… Men calvadosflaskan är nu tömd.

Paketet med kikärter är påbörjat, inget avancerat utan bara strödda över sallad.

Fyra veckor med junis månads lott och fem varor kvarstår.

Nedräkning: 7 - 2 = 5 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar