tisdag 24 augusti 2010

Plättar och polenta

Ytterligare en veckorapport som drog ut på tiden. Men denna vecka har jag i alla fall förbrukat tre kryddburkar och ett undantag! Det blir (nog) omöjligt att klara av alla kryddorna innan månaden är slut (särskilt eftersom jag ska vara bortrest i fyra dagar till), så jag kommer att hitta på en specialbehandling, och börja på en ny hylla lite parallellt i september.

I alla fall har jag lagat lite mat. Lånade en kokbok för Meze, vilket väl är som tapas fast på andra sidan Medelhavet. Därifrån lagade jag en spännande morotsröra med bland annat spiskummin (månadens näst sista undantag) och vitlök. Den åts på squashplättar, som fick extra smak med hjälp av vitpeppar, vitlök och den sista myntan. En del av äggen som skulle vara i ersatte jag med arrowrotpulver, som på så sätt tog slut.

Jag har också (utan kokbok) lagat polenta med kryddränkta grönsaker och fetaost. Här hällde jag i lite av varje, bland annat all kvarvarande salvia.

Fyra veckor in i augusti återstår 9 kryddor, 1 flaska och 1 undantag.

Nedräkning: 13 - 3 = 10 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar