söndag 7 november 2010

Rivstart

Även om det inte varit så mycket aktivitet på bloggen den senaste veckan, så har det varit lite aktiviteter i köket. Först att förbrukas i november var champinjonerna, som stektes och åts till pasta. Nästa matvara var nässlorna, som som månadens första undantag inte tog slut men väl användes i en nässelsoppa. Grönkålen däremot är slut, i och med försöket med grönkålschips. Har sett massor av internetsidor om detta, så jag var tvungen att testa (har provat en gång tidigare, men då brände jag allt i ugnen, så provet kom aldrig så långt som till avsmakning). Jag blev dock inte imponerad, om det sen berodde på att mina grönkålsbitar varit frysta eller om de trots allt fick för lång tid i ugnen vet jag inte. Får göra ett test på färsk grönkål igen, när jag varit och hämtat mer på odlingslotten…

Ruccolan är uppäten, lite som ersättning för spenat i en paj. Det smakade absolut inte illa, men inte heller jättegott (och inte som spenat). Men med den männgden ruccola vi fick i sommras är det ett bra alternativ att frysa en del. Det blev dock snäppet bättre i pestoform, och det var ju månadens andra och sista undantag. Ruccolapesto användes som smaksättning till spagettipumpa, som jag provade för första gången. Inte dumt alls, men ”spagettin” blev mycket kortare än jag trott – bara ett par, tre centimeter långa. Ska kolla med mer erfarna konsumenter om jag gjorde något fel.

Två experiment med persikoextraktet har jag också hunnit med. Först tillsammans med varma äpplen på samma sätt (fast utan sirap, russin och kardemumma) som jag använde calvados tidigare i år. Inte så dumt, men det var godare med calvados. Sen som smaksättning av pannacotta. Fullt ätbart det också, men inget speciellt minnesvärt.

Efter en vecka med november månads lott återstår sex matvaror.

Nedräkning: 9 – 3 = 6 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar