söndag 31 oktober 2010

November månads lott

November: magnold, nässlor, ruccola, ruccolapesto, grönkål, ärtor, aubergine, selleri, champinjoner, quornfiléer samt persikovodka-extrakt.

Undantagen i november blir nässlor och ruccolapesto. Nässlor frös jag in för att ha lite påminnelse om våren under kommande vinter, och vintern är ju inte riktigt här än så jag vill inte att de tar slut riktigt än. Vi fick massor av ruccola på vår odlingslott i år, och ett sätt att ta till vara på den var i form av pesto. Varje portion är rätt stor, så att äta allt under en månad känns onödigt. Båda dessa grönsaker är från i år. Provade också att frysa in förvälld ruccola som ska gå att använda ungefär som spenat – det ska bli spännande att prova . Jag måste dessutom reservera mig för eventuell feltolkning: jag har inte satt etiketter på de olika gröna bladgrönsakerna jag fryst in, så jag kan ha gissat fel. De ser förvånansvärt likadana ut i sitt djupfrysta tillstånd… Men om jag inte missat någon sorts bladgrönsak blir det 11 – 2 undantag = 9 st artiklar att äta upp under november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar