onsdag 27 oktober 2010

Sojaexperiment

Tre smårätter med soja gjorde slut på shoyuflaskan. Dels ägg kokt i soja, vilket inte var en jättehöjdare. Utseendet blev minst sagt märkligt och det gjorde inget för smaken, utom precis i ytterkanten som blev ”försaltad”. Däremot fick ägget en nästan hård yta ytterst, vilket jag inte uppskattade. Hawaisk soja-quorn blev lite bättre, men nog inget jag kommer att göra om. Sojasåsen blev i stort sett karamelliserad (så quornbitarna blev nästan svarta), vilket gjorde kastrull och tallrik lite svårdiskade. Bäst blev spenatsalladen, som påminner om wakame – algsallad man kan få på sushiresturanger. Kanske inte är en tillfällighet, båda tror jag heter Goma … (fast det kan ju betyda ”sallad”, har ingen aning eftersom min japanska är obefintlig). Den enda nackdelen är att det blev lite för mycket dressing, så man ska nog inte vara hälla på allt utan prova sig fram!

Eftersom månadsslutet närmar sig med stormsteg har jag lagt i en extra växel och gjort slut på snapsen (uppdrucken), den skånska senapen (som smaksättning på keso till wokgrönsaker) och det sista undantaget – den söta senapen (på portabelloburgare inspirerade av Jamie Olivers recept, men fritt tolkade utifrån vad som fanns hemma).

Nedräkning: 5 – 3 = 2 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar