lördag 23 oktober 2010

Halvvägs in i oktobers lott

Parmesanen, den sista lilla biten, gick åt som topping på en svamppaj. Har även gjort slut på limejosen, som uppfriskare/behåll-färgen i hempressad äppeljos.

Attack är inledd mot sambucan! Först ut en förrätt/tapasrätt – ostronskivling i sambuca. Egentligen säger receptet räkor, men många vegetarianiserade recept föreslår ostronskivling som ersättare. Det blev förvånansvärt gott (hade inte särskilt höga förväntningar), men förvånansvärt sött, så jag hade i ett par droppar lime (så flaskan var inte helt torrlagd efter äppeljosen…). Första gången som jag flamberat något – både spännande och lite skrämmande, men det gick bra!

Som huvudrätt (fast utan potatis eller liknande, eftersom jag planerat en trerätters): quorn (istället för receptets kyckling) i ostsås med sambuca. Även denna blev ganska så söt, och mängden ost i såsen var lite läskig. Det blev ganska mycket sås, så ett tillbehör eller mer grönsaker hade nog hjälpt upp rätten.

Finalen: fikon pocherade i sambuca med ricotta och pinjenötter. Inte så dumt, men den lilla biten fikon som inte pocherades utan fick vara rå var betydligt smakrikare. Så om jag skulle göra om det skulle jag koka upp sambuca med socker och låta det bli lite tjockt, men låta bli att koka fikonen, bara ringla över sockerlagen och pinjenötter. Attacken var i alla fall en succé så till vida att sambucan är slut!

Nedräkning: 9 – 3 = 6 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar