lördag 30 oktober 2010

Asiatiska toner

Höstgrönsaker med asiatiska toner gjorde slut på sesamoljan: tunnbrödsrullar med pumpa och glaserad sötpotatis. Jag hade chevre i tunnbrödsrullarna, och det kanske inte var den typ av getost som menades, för den smakades knappt. Andra omgången (för det blev mycket av pumpa"smöret", till snarare 7 runda tunnbröd än de fyra som nämndes i receptet, så det blev tre måltider!) hade jag lite tärnad fetaost till, det blev bättre. Sötpotatisen blev inte alls dum, men som all upphettning av socker är det en fin gräns mellan färdigt och brännt. Jag lyckades klara sötpotatistärningarna, men det var ganska tufft att diska formen de tillagades i...

För att avsluta risvinägern - månadens sista lott! - gjorde jag en sushisallad, mycket starkt inspirerad av Green Kitchen Stories, men med uteslutande av vissa produkter som jag precis rensat ut/inte hade hemma. Jag hoppade över riset och marinerade rökt tofu ganska kort tid (eftersom jag inte hade framförhållning). Istället för sesamolja, som ju tog slut nyss, rostade och mortlade jag sesamfrö och blandade i rapsolja. Det fanns ingen mogen avokado i min affär och mina groddar är inte ätfärdiga - så jag strimlade i lite röd paprika i stället. Avslutade med att hälla över lite wasabi utrörd i vatten. Det blev jättegott, och något jag kommer att göra igen (kanske följer jag receptet lite bättre då...) tex när jag blir sugen på sushi nästa gång! Särskilt tofun blev jättegod, men vet inte om det är tack vare marinaden eller för att det var den rökta varianten (min favorit) eller kanske kombinationen.

I vilket fall som hellst - oktober månads lottning är avklarad!

Nedräkning: 2 – 2 = 0 st!

1 kommentar:

  1. Visst är den mysig, Green Kitchen Stories! Man vill bara laga färgglad mat =)

    Sesam är en höjdare tycker jag. Kanske för att vi inte äter det jätteofta, men det sätter bra prägel på wokar, både som olja och frö.

    Grattis till ännu en avklarad omgång!

    SvaraRadera