måndag 17 maj 2010

Risotto, varma äpplen och groddar

Först ut i junis lott blev arboririset, som tillagades i en svamprisotto. Mina risotto innehåller mer svamp än ris, för jag gillar svamp jättemycket. Risotto av detta slag är ingen ny rätt, utan mer en beprövad favorit.




Till efterrätt blev det en uppfinning kallad varma äpplen: tärnade äpple med lite russin, sirap, kardemumma och en skvätt calvados. In i ugnen tills äpplena mjuknar, den ena med vit kokoschoklad (två rutor blev över från frostingen till minicupcakesen) och den andra med krossade valnötter. Det blev riktigt, riktigt gott (båda varianterna).

Jag har dessutom satt igång två sorters groddar, som redan är ätfärdiga. Dels alla de gröna linserna, som jag groddat förr och vet är goda. Dels bockhornsklöver, som tydligen är jättenyttigt men ganska speciella i sin smak. De var dock inte så farliga som jag trodde, men lite åt det beska hållet. Nägra av bockhornsgroddarna har jag tagit fram i ljuset och ska försöka få dem att bli skott för att se hur de smakar då.



Nedräkning: 15 - 2 = 13 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar