lördag 22 maj 2010

Stekt ris, rostade sojabönor och sushi

Jag har inte lyckats göra slut på något paket denna gång, men har jobbat på att minska mängderna i några paket. Dels större delen av råriset, som ätits i form av stekt kinesiskt ris. Jag tänkte först skriva att jag följt Tastelines recept, men vid en andra genomläsning verkar det som jag ändrat det mesta i ingredienslistan och bara följt metoden. Jag använde istället rödlök, liten purjolök, paprika, sesamolja, råris, söckerärtor, majskorn och tunna morotsstavar. Det enda som behölls av originalingredienserna är ägg och soja… Men gott blev det!

Sojabönorna provade jag att rosta med cayenne och salt (efter blötlägging och kokning med pepparkorn, salt, timjan och en vitlöksklyfta). Ett foto blev det, men jag hade nästan ätit upp den första omgången innan jag kom ihåg det. De var så lättätna att jag gjort en andra omgång.

En del av sushiriset har gått åt, förvånande nog till sushi. Diverse blandade grönsaker blev fyllningen, bland annat testade jag de skottade bockhornsklöverna. (Om de heter ”groddade” när de grott måste det väl heta ”skottade” när de skjutit skott?!?!?). Skottade bockhornsklöver är ännu beskare och kärvare i smaken än groddarna, så mer skottning blir det inte av dessa frön!

En vecka in i juni månads lott återstår tretton artiklar och ett undantag.

Nedräkning: 13 - 0 = 13 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar