fredag 14 maj 2010

Minicupcakes

I en sista anstränging att göra av med limebladen bestämde jag mig för att göra minicupcakes. Med lite tankearbete kan jag härmed slå flera flugor i en smäll: använda en del av mina miniformar (av någon outgrundlig anledning glömde jag bort att jag köpt sådanna, så jag köpte en omgång till), limebladen, svartavinbärsessensen och lite sugarpaste som blivit över. Inte illa! Det blev till två olika varianter: muffins smaksatt med limeblad och frostade med vit kokoscholkad (hade tänkt mig vanlig vit choklad, men den enda jag hittade i ”min” affär var med kokos, och det kanske blir lite thaitema tillsammans med limebladen – inte helt fel). Den andra sorten smaksatt med svartvinbärsessens och frostad med vanlig choklad. Gemensamm dekoration i form av sugarpaste fjärilar.
Receptet från Allt om mat har anpassats lite – jag uteslöt hallonen och minskade vaniljsockret till hälften eftersom jag hade andra smaksättare. Limebladen mixades med sockret, och sen silade jag det så att inga stora bladbitar blev kvar. I de andra minskade jag lite på sockermängden, eftersom essensen i sig är söt. Mina formar är lite större än knäckformar, så jag fick mellan 30 och 40 av varje, och de behövde någon minut extra på sig. Den vita chokladfrostingen är väldigt enkel – lika stor vikt av vit choklad (smält, och lite svalnad) och färskost blandas. Den mörka chokladen gjordes på 50 g 70 %-ig choklad, ½ dl färskost och ½ dl margarin samt florsocker tillräckligt för lagom smak. Egentligen ska det vara 2 dl florsocker enligt receptet, men jag tog mycket mindre (kanske ½ dl?) annars hade inte min frosting gått att spritsa.

De blev inte alls dumma! Svartvinbärssmaken är inte direkt framträdande, men jag gav frostingen lite mer smakstark. Storleken var perfekt, ungefär två tuggor (om fjärilen inte är i vägen).

Limebladen tog inte helt slut, men mina idéer är det så resten åker i sopen! Därmed är maj månads lott avklarad. Det bästa under maj månad var vinkrusbärssaften, plommonkakan och björnbärsglassen. Minst lyckat blev limebladspannacottan.

Nedräkning: 2 - 2 = 0 st !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar