onsdag 14 april 2010

Björnbärsglass

Har börjat på örterna (persilja, dill och gräslök) lite med en örtig potatissallad. Den blev god, men hade varit ännu bättre med färskpotatis… Nåja, nu dröjer de inte så förfärligt länge tills de kommer. Hoppas jag (verkligen hoppas (verkligen)).

Bär är ju fruktansvärt goda i sig, så blåbären bara tinade jag och åt. Men jag kan ju inte göra samma med alla bären, det blir inte så mycket matlagning av det. Så björnbären (tillsammans med lite vinkrubär och svartvinbärsessens) fick bli en glass tillsammans med limeblad. Hittade imget exakt recept, men det är i grunden en ”custard” (vet inte om det översätts med vaniljkräm i detta sammanhang, men det är åt det hållet) smaksatt med bärsaften (bären kokas med socker och pressas genom sil). Jag kokte inte mina bär så länge och hade i mindre socker. Det var lite för lite björnbär för att de skulle dominera smaken, så ett bättre namn är kanske ”glass på svarta bär” – men gott blev det (och två portioner, så det finns mer i frysen!). Majs första undantag är också använt – hela myntablad användes som dekoration.

Har också provat svartvinbärsextraktet på en enkel fruktsallad, vilket inte blev så dumt. Man ska dock tänka på att den är söt och inte ha på för mycket.

Nedräkning: 1 + 15 - 2 = 1 + 13 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar