tisdag 20 april 2010

Röda bär

Tranbären gick åt som kontrast till gorgonzolaost i en väldigt enkel apetizer/tapas (som jag lärt mig av Stina!) – smält osten lite färdiga formar. Denna gången la jag till lite tranbär, för att få lite syrlighet och bryta av ostens mäktighet – inte dumt alls.

Jag har jobbat på vinkrusbär och hallon, bland annat i smoothie och röd frukost”gröt” (av raw-slag, så den bestod av mald mandel, bär och äpple som mixades ihop med lite vatten). Hallonen gick åt.

Det har också lingonen gjort. För dem letade jag efter ett spännande recept, men hittade bara efterrätter eller rätter med bacon. Kan man inte äta lingon utan bacon till huvudrätt??? Till slut inspirerades jag i alla fall av syrran och gjorde lingonmjölk, fast med lite rivet apelsinskal i för att klara av ett undantag till. Som barn var lingonmjölk en riktig lyx, som vi fick när lingonsylten var (nästan) slut – då hälldes mjölk i burken och skakades runt. Denna gång tog jag halvtinade lingon och lite apelsinskal, hällde på mjölk och flytande honung och mixade. Lite mer vuxen smak, men fortfarande nostalgiskt!

Nedräkning: 1 + 12 - 3 = 1 + 9 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar