söndag 11 april 2010

Rawfood macka



Som jag nämnde i förregående post tänker jag delta i eaniegreenies rawfood utmaning. Temat för april är frukost.

Jag är absolut ingen raw food expert, jag äter inte ens uteslutande raw food, men det är roligt och oftast gott - för att inte tala om nyttigt! Jag försöker att äta raw food till frukost, för att få en bra start på dagen. Men jag är ingen morgonmänniska, så frukost ska vara snabb och okomplicerad. Jag har ätit olika sorters frukt/nötgröt, men tröttnat lite på konsistensen. Det jag saknar är en typ av macka, där man bara kan lägga på lite pålägg och tugga i sig. Så jag gjorde ett försök! Det är inte något som liknar bröd, varken till smak eller konsistens. Det är inte heller torrt och brytbart som ett kex, utan mer som en plätt. Jag kallar min rätt rawfood macka. (Jag har bara lagat det här receptet en gång, och mätte inte alla ingredienser jättenoga, så det finns möjligheter för improvisation/rättelser).

Rawfood macka by maria, ca 8 st
1 - 1 1/2 dl linfrö
1/2 dl solrosfrö
1/2 dl pumpakärnor
2 morötter
1 äpple
1 dl mandel
2 tsk limejos

Blötlägg linfrö, solrosfrö och pumpakärnor någon timme.

Riv morötter och äpple och blanda i limejos. Låt frö/kärnor rinna av (men skölj inte bort "gelén" som linfröna bildat). Mal mandlarna till mjöl (men inte så länge att de blir till smör). Blanda ihop allt och klicka ut i lagom stora plättar. Platta till och se till att de blir jämna och ca 1 eller 1 1/2 cm tjocka.

Torka i ugn på lägsta möjliga temp (eller i torkugn om du har en sån) några timmar tills ytan på plättarna inte är blöt och plättarna hänger ihop av sig själv. Vänd dem ett par gånger under tiden (första gången behövs nog en spatel, men sen höll mina ihop så jag kunde vända dem med handen).

----

Jag har hittills bara provat med avokado och tomat som pålägg, men det fungerar säkert med någon röra/kräm som inte är alltför fast. Jag är väldigt nöjd med konsistensen på mina mackor! Men nästa gång ska jag nog ha i en nypa salt också.

En "disclaimer": jag har hört att det inte är bra att äta för mycket linfrö, men vet inte om det finns ett gränsvärde. Är du orolig eller har känslig mage kanske det ska kollas alternativt bara äta en macka åt gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar