lördag 17 april 2010

Plommonkaka plockad samman

Lördagens frukt blev plommonen, tillagade i en kaka. Detta var första gången jag provade att bara frysa in plommon, halverade och urkärnade, men annars obehandlade. De blev väldigt mjuka och mosiga när de tinade, så vill man ha dem snygga ska de nog placeras medan de fortfarande är frysta.

Jag hittade ett snabbt recept, la till 3 ”puffar” kardemumma eftersom jag såg det i ett annat recept och avslutade med ett marängtäcke (gjort i enlighet med ett tredje recept) – äggvitor blev över i björnbärsglassprossesen. Jag vet inte om mina plommon var för soggiga, eller om marängtäcket stängde in ånga eller om något annat var fel. I alla fall var kakan fortfarande som smet efter de angivna 20 minuterna. Den smakade gott, men ganska mäktig i konsistensen, så den fick åka in på eftervärmen.


En vecka in i ”maj” återstår 12 livsmedel, 2 undantag och en rest från februari.


Nedräkning: 1 + 13 - 1 = 1 + 12 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar