torsdag 6 maj 2010

Saft och glass

Denna posten är rena barnkalaset! Först ut är glass med smak av limeblad. Receptet innehåller egentligen både mjölk och kokosmjölk, men dels ville jag göra glassen vegansk, dels ville jag inte ha ett påbörjat paket kokosmjölk kvar – så jag bytte ut den vanliga mjölken mot kokosmjölk. Jag lät också citrongräset koka med, eftersom panna cottan i förra posten saknade en del av citrusfriskheten. Glassen blev ganska god, men inte den bästa jag gjort.

Vinkrusbären och den hackade myntan blev saft, med ett recept jag fått från min syster. Jag vet inte var det kom ifrån så det är väl bäst att inte publicera det. Jag minskade på sockermängden och hade i lite limeblad också. Den blev lika god som förväntad och räckte inte länge trots att jag vanligtvis inte dricker saft. Det är nu bara tre matvaror kvar, men en av dem (limebladen) är både svår och kvar i stor mängd…


Nedräkning: 6 - 3 = 3 st.

1 kommentar:

  1. Saftreceptet var improviserat, så det var kul att du gillade saften. Nästa gång får jag prova din variant med mindre socker och lime.

    SvaraRadera