lördag 6 mars 2010

Fyllda paprikor

Efter en vecka finns det lite sex grönsaker, en flaska, två restpunkter och ett undantag kvar att äta.

Har varit på tjänsteresa med övernattning denna vecka, så det har inte blivit så mycket mat hemma. Bara soppa på pepparotsost och en illgrön soppa på broccoli och spenat (och lite spriulinaalger). Nu är det nog bara buljong till en eller två portioner kvar. Får se om jag kan sluta laga soppa eller om det blivit en reflex. ;)

Det som är bra med raw food (förutom smaken och nyttigheten) är att ingen direkt tillagning krävs. Därför är det ganska lätt att hitta på recept, i alla fall på enkla rätter. (Jag har inte kommit så långt som att dehydrera mat i särskilt stor omfattning). Jag utgick från vad som fanns hemma och vad jag var sugen på och hepp – en ny rätt: fyllda paprikor med guacamole. Jag skriver ner receptet och ser om någon annan vågar prova (jag mätte dock inte vid tillagningen, utan uppskattar i efterhand)…

Fyllda otillagade paprikor, per person
Hälften av en ganska stor morot
Tre blomkålsbuketter (inte huvuden alltså)
En kvarts gul lök
Drygt ½ dl solrosfrö
1 msk misopasta

Mixa tills det blir en smet av det hela, eventuellt behövs lite olivolja (ca 1 msk) på slutet. Man måste stanna ett par gånger under tiden och skrapa ned det som fastnat på väggarna i mixern. Skeda upp i rensade paprikor (jag gillar grön!) och servera tex med guacamole. Eller en sallad men det fanns ingen sån hemma, inte tomater heller.

Därmed är också ett av mars två undantag använda (mison)!

Nedräkning: 2 + 7 - 1 = 2 + 6 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar