tisdag 30 mars 2010

Slut på mandel, ägg och äpple


Mandeln är använd i en raw-efterrätt, kakaoganach/hallonpaj. Den är väldigt söt så kanske ska man överväga att minsak mängden agave (och i stället ha i lite vatten om ganachen blir för trögflytande).

Det sista ägget retade mig, men det är inte helt lätt att göra något med ett ägg. Men så kom jag på att det kunde vara kul att göra aioli. Jag har aldrig gjort det (eller majonäs) tidigare, främst för att jag inte är så glad för majonäs. Men lite aioli kan vara gott till ugnsbakade potatisklyftor, så ett ägg var ganska lagom! Så det blev en spansk aioli, med lite ovanlig smak som nog kommer sig av att det är olivolja i.

Då var det bara en äggvita kvar, och av den blev det maränger. Det är ju snart påsk, så marängerna fick bli gula och med choklad. De blev förvånansvärt goda, tack vare den 70 %-iga chokladen som bryter av en del av sockersmaken. Även det sista äpplet har ätits upp i en enkel rödkål-äpple sallad.

Nedräkning: 1 + 10 - 3 = 1 + 7 st.

2 kommentarer:

  1. Det finns också en avancerad ägg-rätt som kräver precis en till antal och som bara innefattar kokning valfritt antal minuter, beroende på om man föredrar lös- eller hårdkokt. Men det är kanske för enkelt. =)
    Spännande med aioli i vilket fall. Det har jag heller aldrig provat. Och mycket snygga maränger!

    SvaraRadera
  2. :) Jag känner till den rätten, men det är roligare (och i detta fallet i alla fall) godare att prova lite nya saker!

    SvaraRadera