fredag 30 juli 2010

Augusti månads lott

Efter en del funderande kommer här augustis lott! Det har tagit lite längre tid än vanligt mellan dragning och presentation, men ett finger på höger hand är ”ur funktion”, så det tar evigheter att skriva något.

Augusti: Salvia, mynta, korriander, körvel, dillfrö, basilika, curryblad, hel fänkål, oregano, timjan, citrontimjan, rosmarin. Pasta Puttanesca kryddmix, rosépeppar, vitpeppar, svartpeppar, citronpeppar och cayennepeppar. Garam masala, arrowrot, vitlökspulver, spiskummin, gurkmeja, nejlika, wokkrydda, kanel, ingefära, muskotnöt, paprika och kardemumma. Dessutom ungerskt körsbärsbrännvin – pálinka.

Som jag nämnde i förra posten blir det mer än tre undantag denna gång, jag kan ju inte vara utan kryddor resten av året! Så alla kryddor jag använder regelbundet och ofta blir undantag, men det får var högst hälften per grupp. Grupp? Jag har delat upp mina kryddburkar i tre olika små plastkorgar för att det ska bli lättare att hitta och flytta dem i skafferiet. En grön korg med örter, en röd korg med peppar och en gul korg med andra kryddor (och en blå korg med salt som är på en annan, redan avklarad hylla). Undantagen i augusti - som ska användas men inte måste ta slut - blir oregano, timjan, rosmarin, citrontimjan, cayennepeppar, citronpeppar, kanel, kardemumma, ingefära, muskotnöt, paprika och spiskummin.

Det betydet 30 - 12 kryddor + 1 flaska = 19 st.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar