torsdag 22 juli 2010

Sherry, florsocker och sista rågmjölet

Jag gjorde en attack på sherryn, som nu är slut! Dels blev det pasta med sherrystekt svamp, dels squash fylld med ostronskivling och slutligen en spännande kaka med bla olivolja. Jag stoppade också i den sista lilla resten av rågmjöl i kakan, som också använde en del vetemjöl och ströbröd (till formarna). Jag gjorde en fjärdedels recept i små formar, och provade med lite kryddor i två av dem – rosmarin respektive timjan. Det blev inte så dumt!

Slutligen har jag gjort en omgång rosensorbet utifrån tidigare gjort rosenvatten. Jag ville inte värma upp det igen, så jag använde florsocker istället för vanligt – eftersom det är mer finkornigt borde det lösa sig lättare. En fräsch och uppfriskande sorbet blev det, men lite besk eftersmak. Jag var kanske för ”snål” när jag gjorde rosenvattnet, och behöll för mycket (man ska ta bort det gulvita i botten på bladen).

Nedräkning: 5 - 3 = 2 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar