måndag 12 juli 2010

Uppgraderade muffins

Grefve Pehrs muffins, fast lite uppgraderade, gjorde slut på bovetemjölet som räckte till en halv sats. Jag passade också på att använda upp muskovadosockret så långt det räckte och undantag nummer två – bakpulver – användes. Grefve Pehr måste ha särskilda adliga muffinsformar i jätteformat, för istället för tre fick jag åtta muffins, även om en del förklaras med att jag hade i en tärnad äppelklyfta i var form.

Muffinsen flöt ut ganska mycket, trots dubbla formar, men jag lyckades ändå skära ut en bit i mitten och fylla med vanliljsås. Sen toppades de med en härligt äppelgrön frosting (som använde en del av florsockret), smaksatt med lite kardemumma. Och lite grönt glitter! Äppeltärningarna och vaniljfylljningen var en riktigt bra idé, det gjorde muffinsen saftiga (och lite svårätna). Men med frosting också blev det lite för mycket för min del. Det är svårt att inte få frosting överväldigande söt…

Nu har jag dessutom (redan!) kommit halvvägs igenom juli månads lott!

Nedräkning: 10 - 3 = 7 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar