fredag 9 juli 2010

Paj, bullar och kaka

Det var meningen att göra ett pajskal på sojamjölet, men när jag öppnade den förpackningen tyckte jag mjölet luktade gammalt. En titt på datummärkning bekräftade att det var rätt så utgånget (vågar inte skriva hur mycket…). Så sojamjölet åkte i sopen. Men enligt det recept jag letat fram kan man även använda bovetemjöl, så det fick bli det istället!

Pajfyllningen hittade jag på själv. Det är förvälld ruccola toppad med sherrystekt svamp och äggstanning. Vi har väldigt mycket ruccola i vår odling, och jag måste testa hur förvälld sån smakar och om det verkligen går att använda som spenat, för att få ett bra sätt att ta tillvara på skörden. Det är nämligen rätt svårt att äta mängder av färsk ruccola - det är lite starkt.

Förvälld ruccola visade sig däremot inte alls vara starkt, utan tvärtom kräva en del kryddning (salt i alla fall). Svamparna blev jättegoda och smakrika, så det hade nog varit bättre att blanda runt svamp och ruccola och inte ha dem i olika lager. Pajdegen var väldigt torr och därmed lättarbetad, men bovete har en viss bismak. Om jag gör den igen byter jag nog minst hälften mot vanligt mjöl.

Jag har också bakat rågbrödsrutor, där alla rågflingor gick åt. Det räckte inte riktigt, så jag fyllde på med grahamsgrynen och mer av rågmjölet (som jag använde istället för rågsikt). En del vetemjöl gick också åt, både till rågrutorna och till en flädercheesecake, som också använde en del av muskovadosockret, florsockret och rågflingor (jag gjorde denna botten innan rågrutorna). Jag hade inte vanliga cornflakes eller vaniljstång, såg jag tog bran flakes (med äpple/fikonsmak!) och vaniljsocker istället – och har därmed använt julis första undantag. (Naturligtvis använde jag inte heller gelatin, utan agar agar). Gelén på toppen fick lite rosa färg, för att man ska kunna se de fläderblommor som finns i (fast kanske inte på denna lilla bild).

Nedräkning: 13 - 3 = 10 st.

1 kommentar: