lördag 31 juli 2010

Feta, bröd, glass och kardemummakaffe

Först ut är en kryddad/marinerad fetaost, som inte gjorde slut på någon burk men väl förbrukade en del rosépeppar, dillfrö, hel fänkål och vitlökspulver. Jag gick på kän, tog tre ”hela” kryddor när morteln ändå skulle fram, men resultatet blev överraskande bra!

En annan överraskning, men mindre genomtänkt blev björnbärs- och fänkålsbröd. Hade ingen filmjölk hemma, men när jag var i affären fick jag någon form av minneslucka och glömde vad filen skulle användas till (fänkålsbröd) – så jag kom hem med björnbärsfil. Men jag provade ändå! Jag hade i lite väl mycket frusna björnbär, så brödet är lite osammanhängade på sina ställen, men fullt ätbart. Jag kommer nog inte att göra om kombinationen, det räcker med fänkålen!

Pálinkan är också påbörjad genom en riktigt god körsbärsglass. Jag utgick från ett recept, men ersatte de inlagda körsbären med färska, mixade med någon msk palinka och vaniljsocker. Jag tog lite mindre socker i äggsmeten, för körsbär i sig är ju ett ganska sött bär. Denna glass kommer jag definitivt att göra igen (fast utan pálinka, den är det ju inte meningen att jag ska köpa igen. Men jag kanske får omvärdera det beslutet, så god var glassen…).
De fyra första undantagen är också använda: kardemumma i iskaffe (med färsk pepparmynta) och citrontimjan och citronpeppar i en härlig trädgårdssallad samt cayennepeppar till popcorn.

Nedräkning: 19 - 0 = 19 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar