söndag 18 juli 2010

Biffar/plättar, potatis och så en kaka

För att använda upp det hela bovetet provade jag att göra solrospanerade bovetebiffar. Av någon anledning blev min smet väldigt lös (kanske för att jag använde vanligt mjöl istället för bovetemjöl), så det var inte en chans att forma några biffar av den. Jag blandade i solrosfröna istället och stekte den som plättar. De var väldigt svåra att vända, men smaken var det inget fel på. Till biffarna/plättarna gjorde jag sherrypotatis, något som blev himla gott. Lite som potatisgratäng fast det kändes nyttigare (även om det är en del smör i receptet så var en del kvar i formen och behöver således inte ätas upp). Väldigt smakrika!

Jag har också gjort en kaka för att få slut på rågmjölet, men det lyckades inte riktigt – det är ca ¼ dl kvar… Kakan, smaksatt med choklad och körsbär, gjorde också av med en del vanligt mjöl, florsocker och båda sorternas kakao – månadens sista undantag. Den vanliga kakaon i kakan och Valrohna i glasyren. Jag gjorde kakan vegansk, med äggersättning och mandelmjölk (med citronjos i för att få ”buttermilk”effekt). Konsistensen blev lite soggig, kanske pga veganalternativen eller också beroende på att jag försökte göra 1,5 omgång - men jag är inte säker på att det blev 1,5 gånger var ingrediens, ibland kan det ha blivit *2 och ibland *1. Skyller på värmen igen!

Efter två juliveckor återstår fem varor. Ströbrödet kommer att bli svårt...

Nedräkning: 6 - 1 = 5 st.

2 kommentarer:

  1. Låter gott på flera håll. Spännande med kakan!

    Har man inte ströbröd när man panerar? Kanske inget du är sugen på.

    SvaraRadera
  2. Jo, det kan man nog ha ströbröd till. Kom på i efterhand att jag kunde haft ströbröd i biffsmeten och på så sätt försökt "torka upp" den. Då hade det kanske gått att forma biffar. Men nu får jag tänka lite till!

    SvaraRadera