lördag 20 februari 2010

Bildlös

Glömde min mobil och därmed kameran på jobbet idag, så det blir inga bilder – varken på dagens mat eller på de tidigare. Har nämligen inte fört över fotona till datorn än. Får se om vädret tillåter en tur till jobbet för att hämta det glömda imorgon…

I alla fall har jag några nya soppor att rapportera. (Förresten, vilken tur att all buljongen kom nu när det är så kallt och ruggigt så att det passar att äta varma soppor!) Först ut var spenatsoppa, som hade blivit jättebra om jag inte glömt att jag höll på med soppa, utan saltade på utan tanke på den redan ilagda buljongen. Jag gjorde mitt bästa för att rädda den, men eftersom jag inte ville ha litervis med soppa blev den ändå i saltaste laget. Nästa soppa blev grön sparrissoppa, och den blev lyckas. Likaså dagens tomatsoppa, som dessutom skulle blivit väldigt fotogenisk – knallröd soppa i mörkgrön skål, dekorerad med liviligt grön avokado och svarta sesamfrö.

Har också påbörjat mandelessensen. Inspirerad av Recepto gjorde jag en efterrätt fast förenklad och baserad på nektarin. Jag hoppade över sylten och hade lite mer honung i kesellan istället. Sen bakade jag halvorna i ugn ett tag, för nektarinerna var inte riktigt fullt mogna. Den första nektarinen blev inte så snygg (men fotad) och var dekorerad med hackade hasselnötter (vet inte hur jag tänkte för att kombinera mandelessens och hasselnötter). Nästa nektarin blev snyggare (men inte fotad) och dekorerades efter bakning med de sista sukaterna och några hjärtströssel.

Lite mer mandelessens gick åt till Mai Tai, där jag också hällde i den sista apricot brandy istället för socker. Innan dess har apricot brandy använts i Apricot screwdriver.

Nedräkning: 12 - 2 = 10 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar