lördag 13 februari 2010

Guess what: mer soppa!

Efter tre veckor med februaris lottning återstår 15 matartiklar att göra slut på och ett undantag att använda

Jag har nog inte nämnt det, men oftast när jag lagar soppa så gör jag det utan recept. Ibland går det inte så bra (som grönkålssoppan i förra posten). Men de två senaste blev riktigt lyckade! Dels var det en thai-inspirerad grönsaksoppa, smaksatt med grön curry och kokosmjölk. Förutom buljong fick jag med lite galanga och svarta sesamfrö.

Den andra soppan var en rödbetssoppa med fantastisk färg, som är sån mat jag verkligen gillar. Enkel att laga, relativt nyttig och utan att grönsakerna kokats ihjäl utan får ha huvudrollen. Jag tycker att den blev så lyckat att jag skriver ned receptet, så får vi se om någon blir inspirerad och kanske återkommer med kommentar.

Rubinröd rödbetssoppa (1 port)
Koka upp en buljongtärning i knappt 4 dl vatten tillsammans med en halv rödlök tills tärningen löst sig. Skala under tiden tre små rödbetor och en morot och dela i bitar. Lägg grönsakerna i mixern med lite av buljongen och mixa. Fyll på med resten av buljongen (och löken) och mixa tills soppan blir ganska slät. Servera med lite tärnad fetaost och dekorera med gräslök.

Denna gång har jag inte gjort slut på en enda sak, så nedräkningen blir lite sorglig:

Nedräkning: 15 - 0 = 15 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar