tisdag 2 februari 2010

cupcake


Pepparkaksmuffins förbrukade en del av kryddorna. Malde den hela kardemumman, som hade lite konstig form. Och jag tror inte riktigt att det var kardemumma, mald luktade den mycket starkt, lite åt eucalyptushållet. Så den hälldes ut, och jag tog vanlig kardemumma istället. De hela nejlikorna maldes dock ner, galanga användes istället för ingefära och sumak som ersättning för en del av lingongen. Har läst på om sumak, och det ska vara fruktigt syrligt, så det känndes som en möjlig ersättning. Dessutom en del ur bakgruppen, bland annat undantagen gul och grön karamellfärg, guldpulver, grönt glitter, rosa socker och bittermandel. Hackat apelsinskal och blomströssel tog slut.
Micropopcorn på kolv är poppade, det var lite skoj men mest var det popcorn överallt. Först överallt i mikron, och så fort jag öppnade dörren ramlade de ut och spred sig. (De var inte heller särskilt goda).

Jobbar vidare på buljongen, bla med mushroom bourguignon (slängde i lite lagerblad också), tacokrydda och proteinpulver.

Nedräkning: 28 - 5 = 23 st.

2 kommentarer:

  1. Mycket illustrativt och underhållande med popcornssekvensen. Kunde inte hålla mig från ett gapskratt. =) Kanske inte lika underhållande att städa upp.

    Jättefina cupcakes! Var har du hittat det rosa sockret?

    SvaraRadera
  2. Städningen var inte så farlig, men lite irriterande - lösa popcorn har en tendens att sprida sig lätt.

    Om jag minns rätt så köpte jag det rosa sockret på den engelska butiken i Söderhallarna i Stockholm, men det var ett tag sen.

    SvaraRadera