söndag 7 februari 2010

Soppor, sumak och chokladkaka

Helgens soppor blev champinjonsoppa respektive potatis/purjolök!

Till kvällsmat tänkte jag försöka konsumera lite av sumak. Efter sökande på nätet kom jag fram till att kyckling brukar kombineras med sumak, men det är ju inget alternativ för mig. Men quornfiléer borde vara ett bra alternativ, och jag hittade ett enkelt recept där jag hade ingredienserna hemma redan på Kryddlandet (det andra receptet; från kusinen). Strödde lite sumak över salladen också, den verkar användas på det sättet ganska mycket. Och för att potatisen inte skulle känna sig utanför experimenterade jag med den också – och kokte den i buljong! Jag har aldrig hört om det så jag vet inte om det är en vedertagen tillagningsmetod, men man kokar ju pasta, ris och liknande med buljon så jag testade. Eftersom jag gillar pressad potatis gjorde jag det igen. Det är faktiskt bara andra gången jag använder min potatispress (brukar sällan äta kokt potatis till maten), så den uppmärksamme läsaren ser att det inte bara är ingredienser utan även verktyg som provas. Det blev i alla fall en god måltid. Buljongen satte inte jättemycket smak på potatisen, effekten blev ungefär som med pasta. Sumaken på salladen gjorde inte så mycket väsen av sig, men den samarbetade kanske med vinägern. Filéerna fick en god och lite ovanlig smak, syrlig och lite rökig.

Jag har tidigare stött på ett recept på chokladkaka som jag ville prova. Och nu, med både kakpynt och vaniljessens på listan, tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle. Tyvärr mötte inte kakan mina förväntningar. Inte så att den var god, bara att den smakar som en vanlig chokladkaka. Kanske var min kakao inte tillräckligt mörk. Glasyren var i alla fall i mitt tycke alldeles för söt. Men silverströssel tog slut och så kom jag på ett misstag jag gjort. Ett av mina undantag var ju torkade blommor, och rosenknopparna är ju precis det, så de behöver jag inte göra slut på, bara använda!

Nedräkning: 20 - 3 = 17 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar