lördag 6 februari 2010

bröd och tacos

Efter två "februari"veckor återstår 20 olika livsmedel att göra slut på och två undantag som bara behöver användas.

Lite av en slump gjorde jag en riktigt god tacorätt, när jag bara slängde ihop vad jag hade hemma. Lite rödlök, kidneybönor och majs frästes tillsammans med tacokryddan. Röran la jag sedan i "taco tubs" (som taco skal, fast i form av en fyrkantig skål) tillsammans med sallad, riven ost, guacamole och tacosås. Bra om man inte vill använda den mer traditionella quornfärsen, som ju inte passar veganer. Men detta var som sagt lite av en överraskning, så inga foton finns.

Brödkryddorna tog slut, gjorde ett bröd som blev riktigt gott. Egentligen skulle det vara rörrörda lingon i, men jag tog krusbär istället eftersom jag har ganska många kvar i frysen. Tillsammans med bla vanliga sesamfrö, pumpafrö, som blir härligt knallgröna efter tillagning blev det inte dumt alls. Krusbärden är ju ganksa stora, så när man får ett sånt i munnen känns smaken tydligt. Brödet åts bla med jordärtskockssoppa. Med tanke på den mängd buljong som är kvar kommer det att bli en hel del soppa framöver. Slängde också i lite lagerblad i soppan, kan väl aldrig bli fel?!

Har också provat och förkastat den omalda saffranen. Stoppade i drygt en matsked i wokade grönsaker, men det smakade inte det minsta saffran. Eftersom jag inte riktigt vet vad det är (kan väl inte vara gurkmeja när det ser ut som pistiller) så bestämde jag mig för att kasta resten. Den mer malda varianten (som inte heller smakar saffran) kanske kan vara gurkmeja, så jag förkastar inte den (än).

Nedräkning: 23 - 3 = 20 st. Mer än hälften av februaris lott är avklarad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar