lördag 9 januari 2010

En vecka har gått!

En vecka in i januari är har antalet livsmedel minskat till hälften!
Pepparkakorna är nu uppätna, med ädelost och den sista slurken glögg från i julas. Kamomillte har också gått åt, som hjälp att vrida rätt dygnet igen nu när det är arbete och inte ledighet. I och med det har jag konsumerat hälften (om man räknar antal i alla fall) av januaris livsmedel! Men det finns en risk att det blir svårare – inte minst med tanke på att det finns mindre tid både att äta och laga mat när man jobbar i stället för att vara ledig.

Helgens utmaning är sagogrynen. Jag impulsköpte dem någonstans, har glömt var, för jag har inte sett sådana sen jag var liten. Det enda som jag vet att man gör med dem är sagosoppa, och det har jag gjort idag (baserad på hemlagad krusbärssaft). Men tack vare internet har jag hittat ett recept till – champagnesoppa. Jag måste säga att jag var ganska skeptisk, men prova kan man ju alltid. På paketet finns ytterligare två recept som det blir att prova imorgon (om jag inte hittar mer spännande saker på nätet).

Hur blev då champagnesoppan (med utbyte av relevanta ingredienser mot tångkaviar och grönsaksbuljong)? Bättre än jag trott, men jag tror inte jag kommer att göra den igen. Jag vispade nog grädden för mycket/hade för kall soppa, för det var konstigt med den konsistensen i kombination med soppan. Men samtidigt behövdes något lite smakneutralt, för soppan i sig var väldigt smakstark. Sagogrynen gjorde inte så mycket väsen av sig, tror att de är till för att ge intryck av mer romkorn.

Nedräkning: 14 - 2= 12 st.

1 kommentar:

  1. Starkt jobbat på bara en vecka.

    Sagogryn är definitivt nostalgi. Har inte heller ätit det sen barnsben.

    SvaraRadera