måndag 4 januari 2010

Lasagne och BBQ-sås

De krossade tomaterna blev en del av grönsakslasagne, den blev väldigt god trots att den inte gjordes efter recept. Dessutom tog lasagnepaketet slut – vilket underlättar den månad jag kommer till pastahyllan ;) . Till efterätt provade jag att slå en matsked Galliano över en skål fruktsallad (mango och björnbär som inte fick plats i frysväskan när jag frostade av frysen igår), det var inte alls dumt.

Idag har jag provat Galliano Barbeque Sauce. Hittade ett recept som jag anpassade. Tog vad jag hade som liknade chilisås, och hoppade över worchestershire sauce (som innhåller ansjovis). Det blev ganska mycket, trots att jag inte gjorde fullt recept, så den provades på diverse matartiklar: quornfilé, portabello, silken tofu och squash. Det blev väl ganska okej, men inte direkt den typ av mat jag brukar äta. Bäst blev det på quorn, troligen för att det mest liknar kött som såsen väl är tänkt till egentligen.

Provade också ett recept på rostade mandlar med honung och ingefära, dels för att jag hade ugnen igång, dels för att göra av med honung. Det var inte mycket honung som gick åt, ville inte göra för mycket med tanke på hur mycket annat godis som ska ätas i januari, men de är väldigt goda. Eventuellt kan man ta ännu lite mer ingefära, för lite mer sting.

Vaniljkaffet har också tagit slut! Har börjat på teet nu.

Nedräkning: 21 - 2 = 19 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar