lördag 30 januari 2010

Tema orange – morotssoppa och pumpa

Sökte på recept med galanga, och hittade asiatiskt inspirerad morotsoppa. Jag anpassade det, så förutom en del mald galanga hade jag i torkat citrongräs, vitlökspulver och alla kaffilimeblad (istället för riktig lime). La till kokospulvret, eftersom det också känns asiatiskt men uteslöt korriander eftersom jag inte gillar det. Dessutom ingår ju buljong! Jag tog ut merparten av citrongräs och limeblad innan mixning. Soppan blev god!

Lite av galangaroten i bitar, tillsammans med paprika och vitlökspulver fick ge en ny smak på en av mina vinterfavoriter – ugnsbakad pumpa. Jag brukar välja lagom små pumpor (tex hokaido), skära av en ”hatt” och gröpa ur fröna. Täck insidan med lite olja, salt, peppar och timjan. I vanliga fall har jag någon form av chili/cayenne, men det hoppade jag över denna gång till förmån för experimentkryddorna. Sen häller jag lite mer olja i botten (vissa pumpor är ganska torra), sätter på hatten och bakar i ugn tills fruktköttet är mjukt och äter med tex en bit getost eller fetaost. Smaken blev helt ok, men originalversionen är godare.

Brödkryddorna är också påbörjade, men det blir nog minst ett bröd till innan de är slut. Jag har provlagat den italienska salladskryddan på varm macka och i bakpotatisfyllning, men kommit fram till att den innehåller någon för knastrig del som jag inte gillar, så den kastas. Samma öde tillmötes går fruit chutney pulvret, det är provat som dipsås till lättkokta grönsaker men föll mig inte i smaken. Påsen med svarta sesamfrö från kryddgruppen provades också (eftersom min syster, som köpt samma ”varnat”) och de smakar riktigt obehagligt jämfört med de svarta i burken i gruppen övrigt, så även den påsen kastas. Margaritasaltet är ju egentligen flingsalt, så det går över i den förpackningen, och burken sparas till dess är dags för sådana drinkar.

Nedräkning: 41 - 6 = 35 st.

1 kommentar:

  1. Ja, då var det inte bara jag som tyckte de turkiska svarta sesamfröna smakade lurt. Undrar om mamma reagerat för dem också. Vill minnas att även hon köpte. Tur de inte var så dyra då.

    SvaraRadera