söndag 3 januari 2010

Första rapporten!

Även om jag började med vaniljkaffe så är den inte slut, det var mer än en portion i den förpackningen. Däremot har jag konsumerat Salep och den mörka chokladen – vilket var lätt eftersom det bara var knappt två rutor i det paketet. Salep köptes (liksom turkish delight) på semester i Istanbul för att det är kul att testa annan mat. Det är en form av tjock mjölkdryck, som kryddats med kanel och väldigt mycket socker – och den fick mig att associera till mannagrynsgröt fast i flytande form.

Det ena paketet med wakamealger, det med strimlade bitar, är tillagat. Det blev till Goma wakame, en algsallad man ibland får till sushi. Gjord på torkade alger blir den inte lika fin och inte lika god som med färska – men jag har aldrig hittat färska utom i den färdigköpta salladen från sushiställen. Receptet finns på God Mat men har anpassats lite. Svampen är utesluten och fiskbuljong respektive sake bytt mot grönsaksbuljong och vodka (nej, jag vågade inte prova med Galliano…).

En del av algsalladen användes i ”experimentrullar”. Eftersom det inte fanns rätt ingredienser hemma för vietnamesiska sommarrullar (heter det så på svenska?) gjorde jag ett experiment för att använda några rispapper. Jag rullade helt enkelt in vanlig sallad i några rullar, och algsallad i någon. Rullarna blev inte direkt snygga och smakade inte som summer rolls, men ett nytt sätt att äta sallad kan ju vara kul att testa. En gång i alla fall.

Det blev också Hot Shot och en Mora Nisse Shot för att använda lite Galliano. Mora Nisse Shot är som Hot Shot men med varm blåbärssoppa istället för kaffe. Har bara sett det en gång och är inte säker på att det är en ”officiell” drink. Den var inte alls så god som jag mindes - beror på minnet eller fel sorts blåbärssoppa? Hot Shot smakade 80-tal, ganska märkligt eftersom jag inte drack drinkar på 80-talet. Lite nostalgiskt i vilket fall som helst.

Nedräkning: kvarvarande livsmedel för januari är 25-4= 21 st.

2 kommentarer:

  1. Jag undrade just vad Salep är, men där ser man. Var det gott?

    Jag har också druckit Galiano med blåbärssopa, så det kan nog vara en 'riktig' shot! Blev bjuden på det för en himla massa år sen, men hade ingen aning om att shoten kallades Mora Nisse... =)

    ps. Det var ju på tiden att du skaffade en blogg! ;) Ska bli kul att följa!

    SvaraRadera
  2. Salep smakade mest socker, jag föredrar nog en god varm choklad. Fast kanske med kanel i?!

    SvaraRadera