tisdag 26 januari 2010

Förfrusna och förstenade semlor

Jag är inte så förtjust i semlor, så när jag av annan anledning skulle baka sådana fick det bli en monstervariant. Receptet på degen kommer från Veganmage. Jag gjorde mina mindre i storleken så det blev 23 bullar istället för 12, förutom övriga anpassningarna i utseende.


Lärdom: om man ska färga deg (och inte ”smet”) ska man ta färgen redan i degvätskan och inte vänta och försöka knåda in den. Särskilt om man har tänkt blanda två olika till en ny nyans.

Den lilaaktiga semlan, döpt till förfrusen semla, har fyllning med arrakssmak. Färgen är blandning av blå och röd karamellfärg. Pynt är vitt puder och lila socker.

Den grå, förstenade semlan har fyllning med kakaosmak (inspirerad av veganmage, fast jag följde inte recept exakt) och grädde smaksatt med pepparmint. Färgen är svart färggelé och pyntet silverpuder och svart glitter. Nio av undantagen i februari är därmed redan använda!

Dessutom är torrjästen uppanvänd, och beslut har fattats att kasta torrmjölken (hur gammal???) och den lilla påsen med okänd krydda.

PS: semlan med kakomassa och pepparmintsgrädde blev riktigt god, trots det gråa utseendet!

Nedräkning: 44 - 3 = 41 st.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar