lördag 23 januari 2010

Februari månads lott

Som jag misstänkte är detta inte en lätt hylla. Dels är det "sällanvaror"/förpackningar som tar lång tid att avsluta, dels är det ett väldigt stort antal på denna hylla. För att få lite bättre överblick och organisation har jag bestämt mig att dela upp den i tre grupper: kryddor, baktillbehör och övrigt. Till att börja med får varje grupp tre undantag. Eventuellt måste fler undantag göras (det är ju min egen utmaning!), men jag gör ett försök.

Grupp övrigt: Sirap, rapsolja, olivolja, valnötsolja, avokadoolja, buljongpulver, buljongtärningar, flinsalt, örtsalt, himalayasalt, salt smaksatt med svamp, vanligt salt, margaritasalt, vita och svarta sesamfrö, mikropopcorn (i form av majskolv!), torrjäst, vegetariskt proteintillskott, öljästpulver, agaragar, potatismjöl, majsmjöl och apricot brandyflaskan.

I gruppen övrigt blir undantagen oljor (4 olika: raps, oliv, valnöt, avokado), salt som jag använder i vardagen (3 sorter: vanligt, ört och fling) och förtjockningsmedel (3 olika: agaragar, potatis- och majsmjöl). Oljorna och saltet använder jag i stort sett varje vecka, och jag tror inte att det vore hälsosamt att äta den mängden på en dryg månad. Förtjockningmedel känns onödigt att göra slut på, de används med jämna mellanrum och förpackningarna är nästan nya förutom agaragar. Agaragar (används som vegetariskt alternativ till gelatin) är lite svårt att hitta, och därför dumt att göra slut på i onödan. Dessa undantag är så vanliga, att jag inte kommer att redovisa att jag ens använder dem! Antalet matvaror i gruppen övriga med undantagen gjorda blir då 13 st.
Grupp baktillbehör: vaniljstång, strössel i form av hjärtan, blommor, silverstavar, svart glitter, grönt glitter, rosa socker, lila socker, vitt puder, guldpuder, silverpuder; kanderade violer, hackat apelsinskal, sukat; arom med smakerna vanilj, mandel, bittermandel, arrak, pepparmint och ättika; röd, grön, gul, blå och svart färg, en penna med svart ätligt bläck och torkade rosenknoppar.

Undantagen bland baktillbehören blir ovanliga strössel (färgade socker, glitter och puder i totalt sju förpackningar), färger (totalt fem småflaskor och en penna) samt de smaksättare som har mycket kvar i flaskan (bittermandel, arrak, pepparmint och ättika). Detta är alla saker som har väldigt lång hållbarhet och som när de används behövs i små mängder. Det känns onödigt att göra slut på dem. Däremot rensar jag ut en del strössel och smaker samt de grejer som inte passade i mina tre undantagskategorier. Det blir kvar 10 st i gruppen baktillbehör att äta upp. Dessutom ska jag använda dessa undantag någon gång under månaden, precis som jag gjorde med januari månads undantag.
Grupp kryddor: mald kardemumma, två olika hel kardemumma, torrmjölk, brödkrydda, tacokrydda, torkat citrongräs, 1.5 kuvert saffran plus två konstiga sort, hel och mald stjärnanis, kanelstång, torkade granatäpple bitar, torkad lavender, torkade hibiskusblommor, hel kummin, hel anis, hela nejlikor, bikarbonat (som ju egentligen är baktillbehör), italiensk salladskrydda, svart senapsfrö, svart sesamfrö (utöver de som var i grupp övrigt!), kokosflingor, kokospulver, vitlökspulver, lagerblad, citronsyra, paprikabitar, sumak, galanga i bitar och mald, kaffirlimeblad, fruit chutneypulver och en liten okänd påse.

Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med grupp kryddor, så jag får återkomma med undantagen där. Totalt sett är det 36 kryddpaket. Jag väntar med att räkna samman summan för februari månads lott tills kryddundantagen är fastställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar