lördag 16 januari 2010

Honung-lavedelglass och två veckor har gått

I och med att det är helg igen är det dags för en ny veckorapport. Kvarvarande livsmedel har verkligen minskat betydligt!

Tog mig an lång-tids-receptet idag, det var honung-lavendeglass. Receptet är baserat på ”custard”, som vanligen översätts med vaniljkräm fast här utan vaniljen, och sådann glass har jag inte provat att göra tidigare. Har bara haft glassmaskinen sen i somras, och det har varit mer italiensk glass (som mintchokladglassen tidigare i månaden) eller sorbet, båda sorterna är lite enklare att göra. Men proceduren att göra en mjölkkräm lönade sig verkligen, det blev en fantastiskt krämig och len konsistens på glassen! (Eller berodde det på den förhållandevis stora mängden grädde?) Smaken var också jättegod. Jag var lite skeptisk när jag smakade på smeten innan den blev glass, för då var eftersmaken lite väl skarp. Det är svårt att få rätt mängd lavendel i recpt, men när det lyckas är det en fantastisk smak.

Glassen (som använde upp all honung och lite till) åts toppad med lite av kaffejordnötterna och ett glas kaffe med toffesmak. Dessutom har jag gjort slut på fruktte och läkerol. Med på bilden är också det tomma sagogrynspaketet som jag rapporterade om i förra posten.

Nedräkning: 9 - 3 = 6 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar