fredag 1 januari 2010

Utmaningen

Jag behöver ibland sätta upp lite utmaningar för mig själv, för att få gjort sånt som är svårt, tråkigt eller helt inte verkar bli gjort. Och nu har två tankar gnagt på mitt samvetet ett tag, så efter lite funderande har jag lyckats konstruera en utmaning åt mig själv som förhoppningsvis är lagom jobbig och ganska kul - att tömma skafferiet!

Varför nu detta? Jo, dels har jag under hösten känt att matlagningen varit under all kritik, det har blivit typ mackor för att inte vara hungrig snarare än god mat. Dels har jag förundrat mig över hur mycket jag har i mitt skafferi/kyl/frys, fast jag aldrig tycker att jag har något jag vill äta. (Typ som garderoben, som är full med kläder men ändå har jag inget att ha på mig...). En följdtanke till detta (som jag helst inte vill tänka på) är: hur länge har då de här sällan använda livsmedlen bott hos mig - och hur länge är det lämpligt att ha dem? Missförstå mig inte, det är inte så att jag har lurviga eller illaluktande saker, men hur länge klarar sig ett paket rågkross???

Varför då en blogg? Ja, säg det. Det är min systers fel, hon bloggar på som tusan jag bara härmas och inspireras.

Jag har identiferat 12 hyllor i skafferi, kyl och frys. Först hade jag tänkt ta med även sprithyllan, men jag kunde inte se hur det skulle gå att genomföra på ett hälsosamt sätt. Så istället väljer jag ut de 12 minst använda flaskorna. Varje månad drar jag sedan en hylla och en flaska som ska tömmas. Ingredienserna ska antingen ätas eller kastas. Jag ger mig själv tre undantag (börjar med det, får se hur det fungerar), matartiklar som jag vet att jag använder regelbundet och som det därför inte finns någon egentlig anledning att göra slut på. Det är väldig skillnad i svårighetsgrad på de olika hyllorna, och det kan hända att jag gör undantag, tex när jag kommer till kryddhyllan. Deltagarna kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar