torsdag 7 januari 2010

Misosoppa!

Dagens kvällsmat blev misosoppa med det andra paketet wakamealger och silken tofu. Den uppmärksamme läsaren har kanske sett att silken tofun påbörjades för två dagar sen, men nu är den uppäten! Jag har bara haft denna typ av tofu i kakor förut, så det var ett bra experiment. Bäst var den i soppan, den är lite för mjuk för stekning/ugnsbakning (i alla fall som jag gjorde det). Soppan blev riktigt god, måste bero på en bra sorts miso – enligt expertutlåtande som jag läst ;).

Har också lyckats äta upp rawfood”godiset” från i julas (nästan i alla fall, bara en bit kvar som jag hoppas har apelsinsmak). Trots att det var goda bitar med varierad smak måste man säga att de räckte väldigt länge. Det var ca 500 g och till jul var vi fem personer, sen har jag knaprat själv. Tror inte en alladinask räckt lika länge… Men med rawfood gäller nog tesen ”a little goes a long way” med tanke på ingrediensernas energi- och näringsinnehåll. Detta - som inte direkt hör hemma i skafferiprojektet - innebär i alla fall att jag öppnat förpackningen med turkish deligt och lagt upp dem i min fina turkiska skål. Får se hur länge de varar!

PS: om kvalitén på bilderna är "sådär" så beror det på att den enda digitala kamera jag har tillgång till är mobilen och på att mitt kök är dåligt upplyst (i förhållande till vad som krävs för mobilfotografering i alla fall).

Nedräkning: 16 - 2 = 14 st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar