lördag 2 januari 2010

Januari månads lott

Jag googlade fram en slumptalsgenerator som ger tal mellan 1 och 12, så den får duga (om jag kommande månader drar redan avklarade "lotter" får jag fortsätta tills jag drar en ny). För januari drog jag hylla 8 och flaska 6, dvs översta hyllan i skafferiet - godis och udda varor - och Galliano. Det är nog en ganska bra hylla att börja med - väldigt varierad (udda varor är inte konstiga varor, bara sådanna som inte passar på andra hyllor)!


Januari: Kaffe med vaniljsmak respektive toffee cappuchini, salep, kamomill- respektive forest fruit te, sagogryn, två olika paket wakamealger, kondenserad mjölk, spirulinapulver, Galliano, honung, jordnötter med kaffesmak, knäckebröd och ett paket färdigbredda, digestivekex, pepparkakor, krossade tomater, rawfood bar med äpple- respektive kakaosmak, ris"papper", pappadam, choklad (vit, mörk och mint), silken tofu, turkish delight och läkerol.

27 matvaror plus en flaska. Mina tre undantag blir ris"papper", spirulinapulver och nödmaten. Rispapper har jag till summer rolls, och det misstänker jag att jag kommer att vilja använda när jag kommer till frysen. Det är ett rätt nytt paket och många kvar, och är en matsort som jag vill ha hemma, så det finns ingen anledning att äta upp alla nu. Spirulinapulvret är en "superfood" och nog väldigt svår att äta på en månad, även denna förpacknig är nämligen ganska ny. Jag ska dock använda både rispapper och spirulina under januari, även om jag inte gör slut på dem. Mitt tredje undantag tänker jag däremot inte anstränga mig att äta/använda under januari, utan det får bli som det blir. Nödmaten - rawfood bar och färdigt knäckebröd (räknar dem som ett undantag fast det är tre olika paket för de har samma syfte) - är nämligen tänkt till dagar när det behövs lite energipåfyllning mellan riktiga mål eller när det är ont om tid. Och då är det dumt att äta upp dem i förväg (och dessa är också relativt nyinköpta). Totalt blir det alltså 27 - nödmat (tre olika varor) + flaska = 25 varor att konsumera.

Jag har en hel del idéer om vad jag kan laga med mina utvalda varor, men det rapporteras efterhand som det blir verklighet. Jag började dock med vanlijkaffe redan till frukosten idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar